Studentbokhandeln koncept

Uppdrag
Logotyp, grafisk profil, skyltfönster, posters, flyers, hemsida bas, kampanjhemsida, malldokument, annonser, digital marknadsföring, kampanjkoncept

Beskrivning
Studentbokhandeln är sveriges äldsta privatägda bokhandel. Som namnet antyder fokuserar de på studenter och kurslitteratur, även om de också har ett brett sortiment av skönlitteratur, pappersvaror etc. Bokhandeln hade en logotyp och profil som togs fram för över 20 år sedan, och var i ett stort behov av nyprofiliering. En tidlös, klassisk symbol togs fram, samt nya typsnitt och färger satta i en grafisk manual. Med en fot i klassisk litteratur och en fot i samtiden hittades en fin balansgång mellan det nya och det gamla. Att både nå ut till den breda skaran men samtidigt nå ut till de trendkänsliga studenterna.

I samband med omprofilieringen tog Gistvall Holm tillsammans med Studentbokhandeln fram konceptet NATTÖPPET. Det innebar att man under fyra dagar i samband med kursstart hade öppet till midnatt, med nya erbjudanden varje timme, massor av events som konserter, tv-spelsturneringar mm. Och framförallt extremt starka erbjudanden – lagboken tog  bland annat slut inom 30 minuter – och då släpptes det erbjudandet mellan 22.00-23.00 en onsdag.

Nattöppet spreds i Facebook och LinkedIn, både organiskt och sponsrat, samt egna webben, en kampanjsite, på mässor veckan innan samt på skyltfönstret och med posters.

Kundcitat
”Vi är mycket nöjda med Gistvall Holms arbete. De behöll Studentbokhandelns grundkänsla, samtidigt som de skapade en ny fräsch profil. Den nya logotypen kändes rätt direkt när vi såg den. Det viktiga för oss var att skapa en identitet som tilltalar vår viktigaste målgrupp: studenterna. Där ser vi att Gistvall Holm har lyckats. Vi har uppskattat deras korta kontaktvägar, höga servicenivå och kreativitet.”
Sven-Erik Svensson, VD, Studentbokhandeln

Några citat från studenter kring kampanjen:
”Fantastiskt!”
”Satte mig på cykeln på en gång när jag fick smset”
”Egentligen borde man vara här varje timme och se vad som kommer.”
”Fint av Studentbokhandeln att inte slå mynt av oss fattiga studenter”
”Kul, fick sms och länkade på en gång i gruppchatten”
”Jag trodde att det var en scam!”