Ullförmedlingen

Uppdrag
Logotyp, identitet

Beskrivning
Ullförmedlingen har som syfte att främja användandet av svensk ull. En av hörnstenarna i projektet är att skapa en digital plattform där säljare och köpare av ull kan mötas på ett enkelt sätt.

Logotypen består av en symbol i form av ett stiliserat fårhuvud skapat av bokstäverna U och F. Till det en tydlig och enkel ordbild. Symbolen ska vara tydlig och ha en unik form med hög igenkänningsgrad i små storlekar digitalt, men även fungera i tryck.

Ullförmedlingen jobbar med en naturnära färgskala som plockar upp de bruna och grå nyanserna som finns naturligt i ullen, samt med en tydlig ljusgrön som call to action-färg. Typografin är enkel och tydlig för att vara läsbar även i små storlekar på mobil.

Kundcitat
”Gistvall Holm är en liten byrå med ett stort hjärta. De har bred kompetens, stort engagemang och ett tydligt driv. De satte sig snabbt in i uppdraget för att förstå vad vi ville förmedla och åstadkomma med verksamheten. De är roliga och kreativa att jobba med och lyhörda för kundens behov, men samtidigt professionella ur ett designperspektiv. Och de håller det de lovar och levererar på utsatt tid. Vi är mycket nöjda!”
Fia Söderberg, grundare Ullförmedlingen