Publicerad den

Marknadsföring på sociala medier

Idag kan vem som helst marknadsföra sig på sociala medier. Med sociala mediers framfart har även privatpersoner möjlighet att nå ut till fler användare. Det är till exempel många som använder sociala medier i syfte att de ska få fler följare och i bästa fall kunna försörja sig på sin hobbyverksamhet i framtiden. Men även företag använder sociala medier för att skapa en kundrelation och få marknadsföring samtidigt.

Om sociala medier

Det finns flera olika sociala medier. De som främst används för marknadsföring är Instagram, TikTok och YouTube. Det alla har gemensamt är att användarna kan publicera bilder eller videos där de på ett kreativt sätt kan visa upp vad de vill. Det kan vara allt från sminkningar till humorklipp till boktips. Med andra ord är sociala medier något för alla. Förutom att de används för att publicera inlägg används de också för att följa andra och hitta innehåll.

Köpa annonser

På Instagram kan både företag och privatpersoner välja att marknadsföra ett inlägg. Då dyker det valda inlägget upp i den valda målgruppens flöden. Det finns till exempel en funktion där privatpersoner kan marknadsföra ett utvalt inlägg på Instagram. Du kan till exempel som bokfantast marknadsföra din senaste bokrecension. Men även du som exempelvis driver ett bokförlag kan köpa annonser som dyker upp i flödet bland de som tidigare sökt på bokrelaterade taggar eller gillat bilder med böcker. Det är möjligt tack vare algoritmerna.

Samarbeten

Samarbeten är något som ofta syns på sociala medier. Det kan vara samarbeten mellan en stor influencer och ett företag. Då visar influencern upp produkterna från företaget mot en summa pengar. Marknadsföringslagen säger att alla annonser måste ha en tydlig avsändare och det ska framgå tydligt att samarbetet är betalt.