Publicerad den

Få bättre likviditet med marknadsföring och factoring

När man driver ett företag finns det vissa saker man kan göra för att få fart på verksamheten och gå med vinst. En sådan sak är att se till att bygga en bra hemsida med bra grafik och använda den som marknadsföring. En annan sak är att se till så att man får bättre likviditet genom att sälja eller belåna sina fakturor. På så vis ser man till att pengarna rullar in regelbundet så att det blir lättare att göra en budget för framtiden.

Varför sälja fakturor?

Det finns många anledningar till varför man bör sälja företagets fakturor. Den främsta anledningen är likviditeten. Det är nämligen inte ovanligt att företag har en onödigt trög likviditet på grund av att kunderna inte betalar sina fakturor direkt och i vissa fall inte alls, vilket ställer till onödiga problem för företagets kassaflöde. Visserligen är det bra att kunderna kan betala tryggt och säkert på faktura, men för företag som säljer en vara eller tjänst på faktura är det ett trögt betalningsalternativ. Därför kan många företag gynnas av att sälja sina fakturor till ett factoringföretag som köper fakturor. Då får företaget betalt direkt för sin vara eller tjänst och slipper vänta på att kunden betalar. Företaget slipper också att handskas med eventuella kunder som inte betalar sin faktura. Factoringföretaget tar hand om den biten eftersom kunderna ju blir skyldiga factoringföretaget pengar och inte företaget de köpt varan eller tjänsten av. Det är ett väldigt smart sätt för företag att få betydligt bättre likviditet i verksamheten och som kan förbättra dess framtidsutsikter.

Bättre likviditet med marknadsföring

Bra likviditet handlar inte bara om att sälja fakturor och få ett bra kassaflöde på varorna och tjänsterna man sålt. Det handlar minst lika mycket om att se till så att man får så många kunder som möjligt som köper det man har att erbjuda. Med andra ord behöver företaget använda sig av marknadsföring för att nå ut till så många som möjligt och det kan man bland annat göra med en hemsida. Att se till att skaffa en hemsida som är användarvänlig, har bra grafisk utformning och som beskriver företaget utifrån sin bästa sida, det är en av de bästa sätten att marknadsföra sig som företag. Men det finns många andra sätt att marknadsföra sig och ju fler ställen man syns och hörs desto bättre. Dock är en bra hemsida en väldigt bra början.